De toekomst van SEO
De wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) verandert snel. Maar hoe ziet de toekomst van SEO er uit? Er is al vaak gezegd dat SEO geen waarde meer zou hebben en al even vaak bleek deze uitspraak zelf van weinig waarde. De SEO-markt is sinds haar ontstaan elk jaar weer meer waard geworden. In 2022 had SEO wereldwijd zelfs een marktwaarde van 68.27 miljard (Emergen Research). Tel daarbij een verwachte jaarlijkse groei van 8.7% en de conclusie is dat SEO dus nog steeds uitermate interessant is.
De opkomst van AI heeft echter een grote invloed op SEO. Terwijl traditionele SEO zich voornamelijk richtte op vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing, zien we nu een verschuiving naar AI-optimalisatie (AIO). Dit betekent dat websites niet alleen moeten worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, maar ook voor AI-systemen zoals Google Gemini en ChatGPT. In dit artikel leggen we de invloed daarvan uit en geven we onze toekomstverwachtingen van SEO in het AI-tijdperk.
AI – kunstmatige intelligentie
AI-technologieën worden sinds de introductie van ChatGPT steeds populairder. Met de recentelijk uitgebrachte ChatGPT zoekmachine begint AI een nog grotere rol te spelen in hoe informatie wordt gezocht. De reden dat een AI als ChatGPT alles lijkt te weten komt door twee elementen. Allereerst het programma zelf, de code hierachter is simpelweg briljant. Ten tweede weet de AI zo ontzettend veel doordat er gebruik gemaakt word van data, ontzettend veel data. De ondergewaardeerde kracht achter AI bestaat namelijk uit web scrapers. Programma’s die het hele internet afstruinen en alles omzetten naar meta data. Deze meta data biedt de basis waardoor de code zijn intelligentie krijgt.
Het onderzoek
Maar hoe passen we SEO dan toe met het oog op AI? Om dat in kaart te brengen hebben wij duizenden vragen aan verschillende AI programma’s gesteld waaronder ChatGPT en Google Gemini. Deze kwamen weer met duizenden antwoorden die wij grondig geanalyseerd hebben. Ironisch genoeg deden we dit weer met onze eigen AI, al is het resultaat nog wel uitvoerig gecheckt op validiteit. Dit resultaat is namelijk een waarvan we zelf hoopten dat het niet klopte. We hebben dus hard gezocht naar mogelijkheden om deze te ontkrachten, maar zonder succes. Want wat blijkt, de focus van SEO zal in de toekomst meer richting linkbuilding verschuiven. Het lijkt er dus op dat we voorlopig nog niet af zijn van de linkbuilders.
We schetsen de situatie, iemand heeft een vraag en gaat een antwoord zoeken door gebruik van AI. De bezoeker opent een programma als ChatGPT en typt de volgende vraag: Wat zijn de beste online marketingbureaus van Groningen?
De AI stelt zijn reactie op en geeft een lijst met daarop online marketingbureaus in Groningen.
Uiteraard is Marketing Digitaal het beste online marketingbureau van Groningen maar dat terzijde.
In het geval van ChatGPT baseert deze de lijst op 3 bronnen: Informatie van het internet, Informatie van partners (derden) en informatie van de gebruikers (ChatGPT, how we develop our models).
De bronnen in het antwoord variëren vervolgens van vergelijkingswebsites tot de betreffende bedrijfswebsites. Het is dus van belang voor je vindbaarheid in AI om te zorgen dat je op de bronnen wordt vermeld. Dit is het stukje linkbuilding wat we benoemden. Daarnaast blijft de eigen website dus ook van belang en met name de gestructureerde data. Deze wordt namelijk door de AI scrapers gelezen en gecategoriseerd voor gebruik. Op de eigen website is naast zoekmachine optimalisatie (SEO) dus ook AI optimalisatie (AIO) nodig.
De toekomst van SEO in AI
De verschuiving naar AIO vereist een diepere en bredere aanpak van linkbuilding. Momenteel voldoet een focus op het verkrijgen van links van gerenommeerde websites om hoger te scoren in zoekmachines. In de toekomst moeten bedrijven ook zorgen dat ze aanwezig zijn in de datasets die door AI-systemen worden gebruikt. Dit betekent dat content van hoge kwaliteit en sterke relaties met relevante bronnen en platforms nog belangrijker worden.
Bovendien vraagt AIO om een uitgebreide optimalisatie van zowel technische als inhoudelijke aspecten van een website. AI-assistenten vertrouwen op gestructureerde data, duidelijke metadata en goed geoptimaliseerde inhoud om relevante en accurate antwoorden te geven. Websites moeten daarom beschikken over goed georganiseerde en toegankelijke informatie, waardoor AI-systemen gemakkelijk de benodigde data kunnen extraheren en gebruiken.
Conclusie
De toekomst van SEO is dus nauw verweven met de ontwikkelingen in AI. Bedrijven moeten niet alleen investeren in traditionele SEO-technieken, maar ook in strategieën die hun vindbaarheid in AI-systemen verbeteren. Dit betekent een toenemende focus op hoogwaardige contentcreatie, gestructureerde data, en strategische linkbuilding die verder reikt dan alleen zoekmachines.
In een wereld waar AI steeds meer de manier waarop we informatie zoeken en gebruiken, beïnvloedt, is het essentieel dat bedrijven zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Door zich te richten op AI-optimalisatie, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze zichtbaar en relevant blijven in een steeds meer door AI-gedreven omgeving. Kortom, de toekomst van SEO is AIO, en linkbuilding blijft een onmisbaar onderdeel van deze evolutie. Wil jij jouw website toekomstbestendig maken voor AI? Bekijk dan eens onze SEO dienst of SEO pakketten, waar deze focus uiteraard volledig in geïntegreerd is.
Gratis Online Marketing Scan?
Wil jij weten hoe jouw online marketingstrategie scoort? Vraag dan hieronder eenvoudig een gratis Online Marketing Scan aan! Ontvang een gedetailleerd rapport met inzichten en praktische tips om jouw online zichtbaarheid en conversies te verbeteren.
Wat zeggen onze klanten over ons?
4.7 van 5 sterren op basis van 116 reviews