Wat is Google Ads?
Iedereen is wel bekend met Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Elke seconde worden er 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd, of beter gezegd, gegoogeld. Een zoekopdracht bestaat uit een aantal zoekwoorden. Google biedt bedrijven de mogelijkheid om op deze zoekwoorden te adverteren, vaak gecombineerd met andere persoonsgegevens. Elke keer dat iemand een zoekterm invoert, houdt Google achter de schermen een soort miniveiling voor de bedrijven die op dit zoekwoord én persoon willen adverteren. Op basis van het maximum bod, de relevantie van de advertentie en de ervaring op elke landingspagina wordt een score berekend per bedrijf. Deze score bepaalt de positie in de betaalde zoekresultaten en zo komen de advertentieresultaten tot stand. Het programma waarmee de bedrijven aan deze veilingen kunnen meedoen? Google Ads. In dit artikel leggen we je uit hoe je eenvoudig met Google Ads kan beginnen. Een bewezen methode om direct meer relevante bezoekers op je website te krijgen.
1. Google account
Een Google account is noodzakelijk om te beginnen met Google Ads. Gelukkig is dit snel gemaakt en kan dit met vrijwel elk e-mailadres. Je kunt een Gmail account gebruiken, maar dit is geen vereiste aangezien een Google account en een Gmail account los van elkaar staan. Ga simpelweg naar de Google account pagina, kies ervoor om een account aan te maken voor persoonlijk gebruik en voer alle gegevens in. Als laatste verifieer je het e-mailadres door bevestiging in de ontvangen mail en het is klaar.
2. Google Ads
Om te beginnen met Google Ads hebben we nu een Google account aangemaakt waarmee we Google Ads gaan instellen. Naast een account is het ook sterk aan te raden om een website te hebben, al is dit geen vereiste. Je kunt namelijk ook zonder website adverteren om meer bezoekers naar een fysieke winkel te krijgen. Wij houden ervan om alles meetbaar te maken en daarom adviseren we toch een website aan te schaffen. Heb je deze nog niet? Kijk dan eens bij ons websitepakket voor meer informatie. Beginnen met Google Ads doe je op de Google Ads accountpagina.
3. Advertentie campagne
In Google Ads is de structuur als volgt: Account -> Campagnes -> Advertenties. De account hebben we in stap 2 gemaakt, dus de volgende stap draait om de campagnes. Er zijn honderden verschillende combinaties als het gaat om een campagne instellen. Om het overzichtelijk te houden verdelen we het maken van een campagne in 8 stappen:
Ons advies
Google probeert je zo veel mogelijk te sturen naar een geautomatiseerde campagne die gebruikmaakt van Google machine learning. Wanneer je nog niet zo veel weet over Google Ads kan het aanlokkelijk zijn om hiervoor te kiezen. Onze ervaring is dat je hiermee jezelf te veel buitenspel zet. Google breidt namelijk jouw doelgroep uit op basis van hun verwachting van mogelijke klanten. Je besteedt dus eigenlijk geld aan het experimenteren van Google, terwijl je zelf goed weet wie je klanten zijn. Wij adviseren altijd om meerdere campagnes te maken: één waar je zelf de doelgroep instelt en handmatig biedt, en een automatische campagne die je de ruimte geeft om te zoeken naar mogelijke interessante overige doelgroepen.
4. Facturering
Als je gratis in de zoekmachine resultaten op een hoge positie wilt staan, dan doe je dat via SEO. Boven die resultaten staan de advertenties en daar moet voor betaald worden door de bedrijven. Dus is het zaak om na het instellen van de campagne de facturering in te stellen inclusief een betaaldrempel. Elke keer dat deze drempel bereikt is, wordt het bedrag van je bankrekening afgeschreven. Dit hoef je dus slechts eenmaal in te voeren en zal daarna automatisch gaan indien er geen problemen voorkomen.
5. Optimaliseren
Nadat de campagne draait, begint het echte werk pas. Door de resultaten te analyseren en optimaliseren bespaar je niet alleen onnodige kosten, maar haal je ook nog eens meer conversies. Ook bij deze stap zal Google je vaak eigen aanbevelingen geven, maar maak deze absoluut niet leidend. Dit zeggen we omdat we al te vaak hebben gezien dat er simpelweg slechte aanbevelingen worden getoond. Enkele daarvan die wij vrijwel altijd negeren zijn: Zoekwoord aanbevelingen (vaak irrelevant of met negatieve termen), Biedstrategie-aanbevelingen (we stellen deze niet voor niets zo in, Google wil graag de controle wat niet in jouw voordeel is), Leadsformulieren indien je leads wilt verzamelen (we zien te vaak dat de leads die hier via binnenkomen totaal geen aanvraag willen doen en zelfs niet weten hoe je aan hun gegevens komt). Doe daarom de optimalisaties gewoon zelf, zo hou je de controle en raak je niet in de onwetendheid waar Google jou graag in wil hebben. Wanneer je namelijk niet weet wat er allemaal gebeurt maar je wel enkele verkopen maakt, dan ben je terughoudend om wijzigingen te maken en hebben ze je precies waar ze je willen hebben.
Direct goed beginnen met Google Ads
Met tientallen jaren ervaring en uitgebreide certificatie in zowel Google Ads als Microsoft Advertising, kun je ook alle bovengenoemde stappen gewoon overslaan. Stuur eenvoudig een bericht via ons contactformulier en schakel onze hulp in om te beginnen met Google Ads. Zie ons als de online marketing collega waarvan je nooit wist dat je hem had. Door een uitgebreide analyse van jouw bedrijf en de markt werken wij volledig in lijn met jouw bedrijf. Jouw succes is ons succes, dus gaan we voor het beste. Wij zorgen ervoor dat jij direct goed begint met meer bezoekers en verkopen.
Gratis Online Marketing Scan?
Wil jij weten hoe jouw online marketingstrategie scoort? Vraag dan hieronder eenvoudig een gratis Online Marketing Scan aan! Ontvang een gedetailleerd rapport met inzichten en praktische tips om jouw online zichtbaarheid en conversies te verbeteren.
Wat zeggen onze klanten over ons?
4.7 van 5 sterren op basis van 116 reviews