Waarom een online marketing concurrentieanalsye?
Om te begrijpen wat jouw positie in de markt is, heb je een concurrentieanalyse nodig. Zo kom je te weten wie je concurrenten zijn, welke sterke en zwakke punten ze hebben en welke strategieën ze gebruiken. Hiermee kun je vervolgens je eigen sterke en zwakke punten identificeren. Door de dynamische aard van online marketing is een concurrentieanalyse echter een vak apart. Terwijl het automatiseren van prijzen in fysieke winkels ingewikkeld en tijdrovend is, kan dit online binnen enkele seconden tot minuten gebeuren zonder menselijke tussenkomst. Daarom volstaat een momentopname niet meer. Er is een continue analyse nodig, gebaseerd op beschikbare statistieken. In dit artikel bespreken we hoe je een concurrentieanalyse voor online marketing kunt uitvoeren en geven we enkele tips en trucs om dit met gratis tools te doen.
Wie is de concurrentie?
Om de concurrentie te analyseren, moet je eerst weten wie je concurrenten zijn. Deel je bedrijf in een eenvoudige categorie die beschrijft wat je verkoopt. Voor ons zou dit bijvoorbeeld “online marketingbureau” zijn. Als je producten verkoopt, gebruik dan de hoofdcategorieën van deze producten. Zoek vervolgens op Google en Bing naar je categorie en noteer alle bedrijven die in de onbetaalde zoekresultaten verschijnen. Gebruik een gastaccount om te voorkomen dat je gepersonaliseerde resultaten krijgt. We raden ook aan om de posities van de bedrijven bij de zoektermen te noteren, zodat je de concurrentie kunt rangschikken. Op deze manier heb je direct een goede nulmeting.
Een andere manier om concurrenten te rangschikken is door te kijken naar hoe vaak er naar hen wordt gezocht. Hiervoor kun je de Google Zoekwoordplanner gebruiken. Wil je weten hoe je deze tool gebruikt? Lees dan ons vorige artikel over de zoekwoordplanner. Voer de namen van je concurrenten in als zoekwoorden en bekijk het zoekvolume. De concurrent met de meeste maandelijkse zoekopdrachten is dan je nummer 1 concurrent.
De analyse
Na het opstellen van de concurrentie en deze te rangschikken gaan we ze analyseren. Om de online marketing in beeld te brengen gaan we een aantal verschillende analyses maken.
- De Zoekmachine marketing analyseren
- De Social Media analyseren.
Zoekmachine marketing analyseren
We beginnen door de concurrent op Google te zoeken. Als deze bijvoorbeeld Google Ads gebruikt, zal er een gesponsorde vermelding te zien zijn, zoals de afbeelding hiernaast. In deze vermelding staan drie puntjes onder elkaar. Wanneer je daarop klikt, verschijnt de optie “Over deze adverteerder”. Kies vervolgens voor “Bekijk meer advertenties” om een overzicht te krijgen van alle advertenties die deze concurrent op Google toont.

Dit overzicht vind je op de website die bekend staat als het Google Advertentie Transparantie Centrum.
Voor advertenties op Bing kun je gebruikmaken van de Microsoft Advertentie Bibliotheek.
Social media analyseren
Na het in kaart brengen van de hoeveelheid advertenties van de concurrentie is het tijd om de social media te analyseren.
Net als bij de zoekmachines bieden de meeste social media ook een advertentie bibliotheek aan. Om te zien welke advertenties een concurrent op een platform van Meta draait kan je gebruik maken van de Facebook Advertentie Bibliotheek. Onder de Meta platforms vallen bijvoorbeeld Facebook en Instagram, maar ook Whatsapp en Messenger.
Maakt je concurrent gebruik van TikTok? Bekijk deze advertenties dan via de TikTok Advertentie Bibliotheek.
Online marketing concurrentieanalyse
Nu heb je in kaart hebt gebracht welke concurrenten je hebt, en welke online marketing activiteiten deze ondernemen. Met deze data kan je vervolgens je eigen rangschikking gaan maken. Je hebt eerder al de concurrenten op basis van de onbetaalde zoekpositie beoordeelt, dit kan je nu aanvullen. Zo breng je goed in kaart welke concurrenten je rekening mee moet houden. Zoals eerder benoemd is het wel zaak om de analyse continu te herhalen. Ons advies is om dit minstens een keer per maand te doen, en idealiter te automatiseren. Wanneer je dit automatiseert kan je snel een eventuele wijziging in kaart brengen en daar dus op anticiperen in de eigen online marketing. Wil je dit proces liever uitbesteden aan online marketing experts? Neem dan gerust eens contact met ons op voor de mogelijkheden.
Gratis Online Marketing Scan?
Wil jij weten hoe jouw online marketingstrategie scoort? Vraag dan hieronder eenvoudig een gratis Online Marketing Scan aan! Ontvang een gedetailleerd rapport met inzichten en praktische tips om jouw online zichtbaarheid en conversies te verbeteren.
Wat zeggen onze klanten over ons?
4.7 van 5 sterren op basis van 116 reviews