Wat is Microsoft Advertising?
Iedereen kent wel de bekende zoekmachine Bing, de tweede meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Net als Google biedt Bing bedrijven de mogelijkheid om te adverteren op zoekwoorden. Microsoft Advertising, voorheen bekend als Bing Ads, is het platform waarmee bedrijven advertenties kunnen plaatsen op Bing en andere zoekmachines die door Microsoft worden aangedreven. In dit artikel leggen we je uit hoe je eenvoudig met Microsoft Advertising kunt beginnen, een bewezen methode om direct meer relevante bezoekers op je website te krijgen.
Microsoft Account
Om te beginnen met Microsoft Advertising heb je een Microsoft account nodig. Gelukkig is dit snel en eenvoudig te maken en kan dit met vrijwel elk e-mailadres. Je kunt een Outlook of Hotmail account gebruiken, maar dit is geen vereiste aangezien een Microsoft account en deze e-maildiensten los van elkaar staan. Ga simpelweg naar de Microsoft account pagina, kies ervoor om een account aan te maken voor persoonlijk gebruik en voer alle gegevens in. Als laatste verifieer je het e-mailadres door bevestiging in de ontvangen mail en het is klaar.
Microsoft Advertising
Nu we een Microsoft account hebben, gaan we Microsoft Advertising instellen. Naast een account is het ook sterk aan te raden om een website te hebben, al is dit geen vereiste. Je kunt namelijk ook zonder website adverteren om meer bezoekers naar een fysieke winkel te krijgen. Wij houden ervan om alles meetbaar te maken en daarom adviseren we toch een website aan te schaffen. Heb je deze nog niet? Kijk dan eens bij ons websitepakket voor meer informatie. Beginnen met Microsoft Advertising doe je op de Microsoft Advertising accountpagina.
Advertentie campagne
In Microsoft Advertising is de structuur als volgt: Account -> Campagnes -> Advertenties. De account hebben we in stap 2 gemaakt, dus de volgende stap draait om de campagnes. Er zijn tal van combinaties mogelijk als het gaat om het instellen van een campagne. Om het overzichtelijk te houden, verdelen we het maken van een campagne in 8 stappen:
- Doel: Dit bepaalt de beschikbare opties om te selecteren in de campagne. De mogelijke doelen zijn: Verkopen of Leads, Websiteverkeer, Product/merkoverweging en bekendheid, en Winkelbezoeken.
- Campagnetype: Aangezien de opties van de campagne worden bepaald door het doel, verdelen we de doelen onder bij de campagnetypes.
– Verkopen of Leads & Websiteverkeer = Zoekadvertenties, Shopping-campagne.
– Product/merkoverweging en bekendheid & Websiteverkeer = Display-advertenties, Videoadvertenties.
– Winkelbezoeken = Lokale Campagne (De enige die bruikbaar is zonder website). - Budget: Het gemiddelde budget dat je per dag wilt besteden.
- Biedingstype: Waar je op wilt bieden, de opties zijn Kosten per klik (CPC), Kosten per duizend weergaven (CPM), Kosten per acquisitie (CPA) en Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS).
- Advertentiecomponenten: Aanvullende informatie die optioneel bij de advertentie getoond kan worden. Denk hierbij aan website-informatie, highlights, productprijzen, locatie-informatie, telefoonnummer en nog veel meer.
- Advertentiegroepen: Het is handig om advertenties te groeperen op basis van targeting en content. Zo worden advertenties relevanter en krijg je een betere positie in de advertentieveiling.
- Targeting: Hier baken je de doelgroep af. Dit kan op basis van demografische gegevens, interesses, waar ze naar zoeken en of ze al interactie met jouw website hebben gehad.
- Conversiemeting: Dit is van groot belang wanneer je de kosten en opbrengsten in kaart wilt brengen. Daarnaast zorgt het bij geautomatiseerde campagnes ervoor dat de systemen van Microsoft leren welke klanten het meest opleveren, wat weer voor betere targeting zorgt.
Ons advies
Microsoft probeert je zo veel mogelijk te sturen naar een geautomatiseerde campagne die gebruikmaakt van hun machine learning. Wanneer je nog niet zo veel weet over Microsoft Advertising, kan het aanlokkelijk zijn om hiervoor te kiezen. Onze ervaring is echter dat je hiermee jezelf te veel buitenspel zet. Microsoft breidt namelijk jouw doelgroep uit op basis van hun verwachting van mogelijke klanten. Je besteedt dus eigenlijk geld aan het experimenteren van Microsoft, terwijl je zelf goed weet wie je klanten zijn. Wij adviseren altijd om meerdere campagnes te maken: één waar je zelf de doelgroep instelt en handmatig biedt, en een automatische campagne die je de ruimte geeft om te zoeken naar mogelijke interessante overige doelgroepen.
Facturering
Net als bij andere advertentieplatformen moet je voor Microsoft Advertising betalen voor advertenties. Na het instellen van de campagne stel je de facturering in, inclusief een betaaldrempel. Elke keer dat deze drempel bereikt is, wordt het bedrag van je bankrekening afgeschreven. Dit hoef je dus slechts eenmaal in te voeren en zal daarna automatisch gaan indien er geen problemen voorkomen.
Optimaliseren
Nadat de campagne draait, begint het echte werk pas. Door de resultaten te analyseren en optimaliseren bespaar je niet alleen onnodige kosten, maar haal je ook nog eens meer conversies. Ook bij deze stap zal Microsoft je vaak eigen aanbevelingen geven, maar maak deze absoluut niet leidend. Dit zeggen we omdat we al te vaak hebben gezien dat er simpelweg slechte aanbevelingen worden getoond. Enkele daarvan die wij vrijwel altijd negeren zijn: Zoekwoord aanbevelingen (vaak irrelevant of met negatieve termen), Biedstrategie-aanbevelingen (we stellen deze niet voor niets zo in, Microsoft wil graag de controle wat niet in jouw voordeel is), Leadsformulieren indien je leads wilt verzamelen (we zien te vaak dat de leads die hier via binnenkomen totaal geen aanvraag willen doen en zelfs niet weten hoe je aan hun gegevens komt). Doe daarom de optimalisaties gewoon zelf, zo hou je de controle en raak je niet in de onwetendheid waar Microsoft jou graag in wil hebben. Wanneer je namelijk niet weet wat er allemaal gebeurt maar je wel enkele verkopen maakt, dan ben je terughoudend om wijzigingen te maken en hebben ze je precies waar ze je willen hebben.
Direct goed beginnen met Microsoft Advertising
Met tientallen jaren ervaring en uitgebreide certificaties in zowel Google Ads als Microsoft Advertising, kun je ook alle bovengenoemde stappen gewoon overslaan. Stuur eenvoudig een bericht via ons contactformulier en schakel onze hulp in om te beginnen met Microsoft Advertising. Zie ons als de online marketing collega waarvan je nooit wist dat je hem had. Door een uitgebreide analyse van jouw bedrijf en de markt werken wij volledig in lijn met jouw bedrijf. Jouw succes is ons succes, dus gaan we voor het beste. Wij zorgen ervoor dat jij direct goed begint met meer bezoekers en verkopen.
Gratis Online Marketing Scan?
Wil jij weten hoe jouw online marketingstrategie scoort? Vraag dan hieronder eenvoudig een gratis Online Marketing Scan aan! Ontvang een gedetailleerd rapport met inzichten en praktische tips om jouw online zichtbaarheid en conversies te verbeteren.
Wat zeggen onze klanten over ons?
4.7 van 5 sterren op basis van 116 reviews