Ga naar de inhoud
Home » Kennisbank » Online Marketing » Google Ads » Beginnen met Google Ads

Beginnen met Google Ads

Wat is Google Ads?

Iedereen is wel bekend met Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Elke seconde worden er 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd, of beter gezegd, gegoogeld. Een zoekopdracht bestaat uit een aantal zoekwoorden. Google biedt bedrijven de mogelijkheid om op deze zoekwoorden te adverteren, vaak gecombineerd met andere persoonsgegevens. Elke keer dat iemand een zoekterm invoert, houdt Google achter de schermen een soort miniveiling voor de bedrijven die op dit zoekwoord én persoon willen adverteren. Op basis van het maximum bod, de relevantie van de advertentie en de ervaring op elke landingspagina wordt een score berekend per bedrijf. Deze score bepaalt de positie in de betaalde zoekresultaten en zo komen de advertentieresultaten tot stand. Het programma waarmee de bedrijven aan deze veilingen kunnen meedoen? Google Ads. In dit artikel leggen we je uit hoe je eenvoudig met Google Ads kan beginnen. Een bewezen methode om direct meer relevante bezoekers op je website te krijgen.

1. Google account

Een Google account is noodzakelijk om te beginnen met Google Ads. Gelukkig is dit snel gemaakt en kan dit met vrijwel elk e-mailadres. Je kunt een Gmail account gebruiken, maar dit is geen vereiste aangezien een Google account en een Gmail account los van elkaar staan. Ga simpelweg naar de Google account pagina, kies ervoor om een account aan te maken voor persoonlijk gebruik en voer alle gegevens in. Als laatste verifieer je het e-mailadres door bevestiging in de ontvangen mail en het is klaar.

2. Google Ads

Om te beginnen met Google Ads hebben we nu een Google account aangemaakt waarmee we Google Ads gaan instellen. Naast een account is het ook sterk aan te raden om een website te hebben, al is dit geen vereiste. Je kunt namelijk ook zonder website adverteren om meer bezoekers naar een fysieke winkel te krijgen. Wij houden ervan om alles meetbaar te maken en daarom adviseren we toch een website aan te schaffen. Heb je deze nog niet? Kijk dan eens bij ons websitepakket voor meer informatie. Beginnen met Google Ads doe je op de Google Ads accountpagina.

3. Advertentie campagne

In Google Ads is de structuur als volgt: Account -> Campagnes -> Advertenties. De account hebben we in stap 2 gemaakt, dus de volgende stap draait om de campagnes. Er zijn honderden verschillende combinaties als het gaat om een campagne instellen. Om het overzichtelijk te houden verdelen we het maken van een campagne in 8 stappen:

  1. Doel: Dit bepaalt de beschikbare opties om te selecteren in de campagne. De mogelijke doelen zijn: Verkopen of Leads, Websiteverkeer, Product/Merkoverweging en bekendheid, en Winkelbezoeken.
  2. Campagnetype: Aangezien de opties van de campagne worden bepaald door het doel, verdelen we de doelen onder bij de campagnetypes.
    Verkopen of Leads & Websiteverkeer = Campagne in het zoeknetwerk, Performance Max, Shopping-campagne.
    Product/Merkoverweging en bekendheid & Websiteverkeer = Display-campagne, Genereren van vraag, Videocampagne.
    Winkelbezoeken = Lokale Campagne (De enige die bruikbaar is zonder website).
  3. Budget: Het gemiddelde budget dat je per dag wilt besteden.
  4. Biedingstype: aar je op wilt bieden, de opties zijn Kosten per klik, Kosten per duizend weergaven, Kosten per acquisitie en Rendement op uitgaven.
  5. Advertentie componenten: Aanvullende informatie die optioneel bij de advertentie getoond kan worden. Denk hierbij aan website-informatie, highlights, productprijzen, locatie-informatie, telefoonnummer en nog veel meer.
  6. Advertentie groepen: Het is handig om advertenties te groeperen op basis van targeting en content. Zo worden advertenties relevanter en krijg je een betere positie in de advertentieveiling.
  7. Targeting: Hier baken je de doelgroep af. Dit kan op basis van demografische gegevens, interesses, waar ze naar zoeken en of ze al interactie met jouw website hebben gehad.
  8. Conversiemeting: Dit is van groot belang wanneer je de kosten en opbrengsten in kaart wilt brengen. Daarnaast zorgt het bij geautomatiseerde campagnes ervoor dat de systemen van Google leren welke klanten het meest opleveren, wat weer voor betere targeting zorgt.
Ons advies

Google probeert je zo veel mogelijk te sturen naar een geautomatiseerde campagne die gebruikmaakt van Google machine learning. Wanneer je nog niet zo veel weet over Google Ads kan het aanlokkelijk zijn om hiervoor te kiezen. Onze ervaring is dat je hiermee jezelf te veel buitenspel zet. Google breidt namelijk jouw doelgroep uit op basis van hun verwachting van mogelijke klanten. Je besteedt dus eigenlijk geld aan het experimenteren van Google, terwijl je zelf goed weet wie je klanten zijn. Wij adviseren altijd om meerdere campagnes te maken: één waar je zelf de doelgroep instelt en handmatig biedt, en een automatische campagne die je de ruimte geeft om te zoeken naar mogelijke interessante overige doelgroepen.

4. Facturering

Als je gratis in de zoekmachine resultaten op een hoge positie wilt staan, dan doe je dat via SEO. Boven die resultaten staan de advertenties en daar moet voor betaald worden door de bedrijven. Dus is het zaak om na het instellen van de campagne de facturering in te stellen inclusief een betaaldrempel. Elke keer dat deze drempel bereikt is, wordt het bedrag van je bankrekening afgeschreven. Dit hoef je dus slechts eenmaal in te voeren en zal daarna automatisch gaan indien er geen problemen voorkomen.

5. Optimaliseren

Nadat de campagne draait, begint het echte werk pas. Door de resultaten te analyseren en optimaliseren bespaar je niet alleen onnodige kosten, maar haal je ook nog eens meer conversies. Ook bij deze stap zal Google je vaak eigen aanbevelingen geven, maar maak deze absoluut niet leidend. Dit zeggen we omdat we al te vaak hebben gezien dat er simpelweg slechte aanbevelingen worden getoond. Enkele daarvan die wij vrijwel altijd negeren zijn: Zoekwoord aanbevelingen (vaak irrelevant of met negatieve termen), Biedstrategie-aanbevelingen (we stellen deze niet voor niets zo in, Google wil graag de controle wat niet in jouw voordeel is), Leadsformulieren indien je leads wilt verzamelen (we zien te vaak dat de leads die hier via binnenkomen totaal geen aanvraag willen doen en zelfs niet weten hoe je aan hun gegevens komt). Doe daarom de optimalisaties gewoon zelf, zo hou je de controle en raak je niet in de onwetendheid waar Google jou graag in wil hebben. Wanneer je namelijk niet weet wat er allemaal gebeurt maar je wel enkele verkopen maakt, dan ben je terughoudend om wijzigingen te maken en hebben ze je precies waar ze je willen hebben.

Direct goed beginnen met Google Ads

Met tientallen jaren ervaring en uitgebreide certificatie in zowel Google Ads als Microsoft Advertising, kun je ook alle bovengenoemde stappen gewoon overslaan. Stuur eenvoudig een bericht via ons contactformulier en schakel onze hulp in om te beginnen met Google Ads. Zie ons als de online marketing collega waarvan je nooit wist dat je hem had. Door een uitgebreide analyse van jouw bedrijf en de markt werken wij volledig in lijn met jouw bedrijf. Jouw succes is ons succes, dus gaan we voor het beste. Wij zorgen ervoor dat jij direct goed begint met meer bezoekers en verkopen.

🚀 Gratis online marketing scan
Advies van Marketing Digitaal

Wat zeggen onze klanten over ons?

Beoordeling Marketing Digitaal 4.7 4.7 van 5 sterren op basis van 116 reviews

Direct een melding bij nieuwe artikelen?

VOEG EEN REACTIE TOE

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *