In de dynamische digitale wereld domineren grote techbedrijven. Een nieuwe wet, de Digital Markets Act (DMA), kan dit landschap echter drastisch veranderen. De Europese Unie stelt namelijk een wet voor om de macht van ‘poortwachters’ zoals Google en Facebook in te perken. Het doel daarvan is om eerlijkere digitale markten te creëren.
De DMA is echter niet zonder controverse. Sommigen zien het als een noodzakelijke stap om de macht van techgiganten in te perken. Anderen vrezen echter dat de wet innovatie kan belemmeren. Ze zijn daarom bezorgd over de mogelijke negatieve gevolgen voor bedrijven, zakelijke gebruikers en consumenten.
Dit artikel gaat dieper in op de complexe wereld van de DMA. We onderzoeken de mogelijke gevolgen en onthullen waarom deze wet zoveel stof doet opwaaien. Maar de vraag blijft: is deze wet de oplossing, of creëert de wet meer problemen?
Wat is de Digital Markets Act?
De Digital Markets Act is de EU-wet om de markten in de digitale sector eerlijker en concurrerender te maken. Om dit te doen, stelt de Digital Markets Act (“DMA”) een reeks duidelijk gedefinieerde objectieve criteria vast om “poortwachters” te identificeren.
– De Digital Markets Act 1
Bovenstaande beschrijving komt van de Digital Markets Act website zelf en is niet zo concreet. In principe komt de wet neer op het beperken van de invloed en macht van de grootste online platformen.